maanantai 2. joulukuuta 2013

Don't Bite the Hook. Finding Freedom from Anger, Resentment, and Other Destructive Emotions, Pema Chödrön





"We are always working with our potential to be bothered"


Kun elämässä tulee vastaan ikävä tilanne, ihminen reagoi usein hyvin kaavamaisesti, vaiston varassa: Pään sisällä alkaa vihaa entistä isommaksi lietsova tulikivenkatkuinen monologi, ja pahaa oloa saattaa tulla tartutettua myös eteenpäin esimerkiksi tylyin ja vihaisin sanoin. Niin, ja tietysti on aina tarve etsiä syyllistä, jakaa maailma vaistomaisesti ystäviin ja vihollisiin. Tämä toimintamalli on syvään juurtunut, ja se perustuu valheelliseen uskoon sen tuomasta lohdusta: "Promise of comfort is the nature of addiction".

Pema Chödrön toteaa:

Getting all worked up, getting hooked, it doesn't solve the problem, it doesn't achieve your end.

When pain comes to our life, it's like a moment of truth. It can wake us up, or put us to sleep. It can make us more compassionate and wise, or it can make us more selfish and afraid. 

Voi siis äänikirjan Don't Bite the Hook -nimeä mukaillen päättää, tarttuuko negatiivisuuden koukkuun, eli totuttuun, haitalliseen reaktiomalliin vai ei.

Pain creates pain. Patience creates patience.

Helposti lähestyttävä opettaja


Pema Chödrön on tiibetinbuddhalainen nunna, ja tässä, vuonna 2007 julkaistussa äänikirjassa hän avaa intialaisen, 800-luvulla eläneen Shantidevan opetuksia pala palalta. Äänikirja on nauhoitettu viikonloppuretriitillä, elävän yleisön edessä. Äänitteen lopussa muutama yleisön edustaja esittää Pemalle myös kysymyksiä. Äänenlaatu oli erityisesti tähän nähden erittäin hyvä. Chödrön puhui selkeästi ja ymmärrettävästi alusta loppuun, ja yleisön läsnäolon huomasi lähinnä silloin, kun Chödrön sai heidät nauramaan.

Pidin tästä äänikirjasta yhtä paljon, kuin Chödrönin muustakin tuotannosta, johon olen tutustunut. Chödrön on sympaattinen ja huumorintajuinen opettaja, joka ei asetu kaikkitietävän gurun asemaan missään vaiheessa.

Hän myös näkee asiat länsimaisen ihmisen näkökulmasta, koska on itsekin syntyjään amerikkalainen. Chödrön kertoo paljon omia henkilökohtaisia kokemuksiaan, ja suhteuttaa niitä ikivanhoihin buddhalaisiin opetuksiin sujuvasti, ja monesti myös vitsailee omalla kustannuksellaan. Hän ei pelkää kertoa omista vihantunteistaan ja takaiskuistaan. Tämän seurauksena kuulijankaan ei tarvitse hävetä itseään, ja kuuntelukokemuksesta tulee vapautunut ja rento.

Kohtaa vihan tunne, mutta älä lietso sitä turhaan


Chödrönin neuvot voi lyhykäisyydessään tiivistää seuraavasti: Kun tunnet vihaa, anna sille huomiosi ja kohtaa se, tarkastele sitä: "Getting curious about the pain". Luo vihantunteen ympärille myös kylliksi tilaa. Älä paina sitä pinnan alle.

Ei kuitenkaan kannata lähteä lietsomaan itseään entistä suurempaan raivoon. Vihaa aiheuttavan asian loputon pyörittely ja pakonomaiset sisäiset monologit pahentavat tilannetta turhaan. Harmin aiheen yksityiskohdilla on turha mässäillä.

Kun vihan tunne on kohdattu, kannattaa tiedostaa, että tilanne ei välttämättä ole niin mustavalkoinen, mitä äkkiä tekisi mieli ajatella. Sen sijaan, että ajattelisi: "Tämä on väärin", kannattaakin ennemmin ajatella subjektiivisesti: "En pidä tästä".

Chödrön sanoo:

We divide the world up into friend and foe, what we like and we don't like. All that is made up by our mind. It's completely arbitrary. Really there's nothing that's everybody's friend or foe.. There is no independent bad person out there.

Tämän myötä on myös hyvä irrottaa itsensä uhrin roolista ja yksinkertaisesti todeta, että ihmiset on mitä on, ja jokainen on omassa kehityksessään omassa yksilöllisessä vaiheessaan. Meillä kaikilla on oma tarinamme, ja pohjimmiltaan jokainen haluaa vain olla onnellinen. Ne, jotka aiheuttavat ympärillä olijoilleen tuskaa, voivat itse huonosti. Jos suuttuu kanssaihmiselle hänen käytöksestään, voi yhtä hyvin suuttua tulelle siksi, että se on polttavan kuuma.

Ensimmäistä kertaa ymmärsin


Aiemmin olen lähinnä ärtynyt, jos joku on näsäviisaana hieronut naamaani neuvoja, kuten: "Holding onto anger is like drinkin poison and expecting the other person to die". Harva asia raivostuttaa yhtä paljon kuin se, että sinulle sanotaan: "Sinulla ei ole oikeutta olla vihainen", tai: "Olet idiootti, kun tunnet näin, tällaista ei saa ajatella". Silloinhan sitä vasta alkaakin v*tuttamaan!

Nyt, ensimmäistä kertaa, en suuttunut vaan ymmärsin. Tämä johtuu puhtaasti siitä, että toisin kuin niin monesti on tapana, Chödrön ei syyllistänyt. Norsunluutorni loisti poissaolollaan. Chödrön teki selväksi, että "Minä tunnen vihaa ihan kuin sinäkin, olemme samanlaisia. Ymmärrän sinua. Olet OK." Lisäksi Chödrön osasi perustella kaiken erinomaisesti.

Kiitos tämän, pystyin rentoutumaan, ja ottamaan kaiken vastaan. Tapani nähdä asiat todellakin muuttui parempaan suuntaan. Kiitos, Pema!

Uteliaisuus ja rohkeus kannattavat


Chödrön myös korostaa, että mikään ei ole pysyvää. Monesti miellämme esimerkiksi oman mielemme ja roolimme muihin ihmisiin nähden muuttumattomaksi, kiven kaltaiseksi. Todellisuudessa muutosta tapahtuu kuitenkin koko ajan.

We fix ourselves that way: ..I'm the victim here, I'm the angry person..

Jos asiat pysyvät samoina, kaavamaisina, se johtuu vain siitä, että ihminen itse ruokkii kierrettä, toistaa totuttua kaavaa. Asiat voi kuitenkin aina muuttaa. Kuten Chödrön sanoo:

You're not fixed, they're not fixed.

Elämää kohtaan kannattaakin ottaa rohkea ja utelias asenne. Jokainen hetki on uusi, tuore mahdollisuus. Pitää vain uskaltaa. Tämä ajattelumalli tunnetaan nimellä water-logic, ja sitä voi soveltaa paitsi oman minuuden ja ympäröivän maailman, myös vihan tarkasteluun:


"Anger is not a permanent state. It's like the clouds in the sky. It's workable, it's changeable, it can go."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti